Skip to main content

[ Malas ]

Semua orang ada malas
Ada malas sikit
Ada malas banyak

Tapi
Takkan nak jadi hamba malas?
Jom sambung kerja

Comments

Popular posts from this blog

Mati Itu Pasti : Lymphoma Cancer

Assalamualaikum,
salam sejahtera seluruhnya.
Tanggal 17 Ogos 2015, 11.50 pagi,  mak tercinta telah pulang ke rahmatullah menghadapnya. Hampir setahun mak menanggung sakit selepas disahkan kanser limfoma. Ye, jarang kedengaran, tapi ada. Kanser berkaitan darah, stage 3.
Isnin 10/8/2015 mak masuk hospital sebab muntah2. Bila ke Hosp Parit Buntar, mak terus warded, pastu dihantar ke Hosp.Taiping. Seminggu mak kat sana. Condition bukan makin elok malah makin teruk. Ada sekali tu mak tak sedar diri, hydrated sebab mak tak mau makan minum. Tak lalu mak kata sebelum ni. Doktor pasang tiub. 2 hari mak guna tiub untuk susu. Tengok mak pun dah lain macam. Sabtu aku minta nak bawa mak balik rumah tapi tu dah nak malam. Doktor suruh discharge esok je sebab perlukan ambulance.
Ahad pagi, aku bisik kat mak cakap nak bawa mak balik rumah, mak terus respon. Betapa tak sukanya mak kat hospital. Dalam 12 tengah hari mak sampai rumah dengan ambulans. Sejak balik hospital macam2 mak pesan, itu ini. Mak p…

Aku: Guru (Abad 21) dan Pelajar

Selalu cakap "aku seorang guru biasa" , "semua bermula dengan guru biasa".
Sebenarnya guru bukan orang biasa2. Cikgu orang luar biasa. Mana ada ibu bapa yg beranak ramai sampai 30-40 orang? Mana ada ibu bapa yang boleh jaga anak seramai tu dalam 1 masa. Baby sitter pun rasanya tak de yang jaga lebih daripada 10 orang dalam 1 masa. Pengsan! Tapi cikgu, ye. Kami jaga seramai itu, bahkan ada yang lebih daripada 40 orang.
Ini kisah saya. Mungkin tak sama dengan cikgu lain, mungkin ada yang sama. Ye la, akarnya, kami guru Malaysia. Hafal Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang sama kan. Hari ni dan semalam kerja saya kutip buku pelajar, semak, bagi komen. Cikgu semak dengan kasih sayang ok. Mana yang terkoyak cikgu salotape. Mana yang tampal comot2 terlebih buku, cikgu tolong gunting. Mana yang gam tak lekat, cikgu tolong gam. Masyaallah, terasa melayan anak sekolah rendah sangat! Realitinya, kelakuan pelajar kena tolak beberapa tahun daripada umur sebenarnya. Ini bukan ka…